ویرا؛ پایگاه مطالعات فرهنگى و رسانه اى

رسانه، مهد تولید فرهنگ

ویرا؛ پایگاه مطالعات فرهنگى و رسانه اى

معرفی چند مفهوم مهم در ارتباطات

شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۳۷ ب.ظ



مفاهیم، سازنده علوم هستند. در هر علمی، این مفاهیم هستند که نظریات مختلف را ایجاد کرده و در نهایت منجر به پیشرفت و تازگی هرروزه علم می شوند. همچون سایر معارف و دانش ها، علم ارتباطات نیز قرن ها پیش با پرسش از چیستی مفهوم " ارتباط" پا به عرصه وجود نهاد. پرسشی که هرروزه با فراهم آمدن امکانات جدید ارتباطی، پاسخی تازه می یابد. با پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی در سراسر جهان ، مفاهیمی جدید نیز به وجود می آیند در عین تلاش برای کشف معماهای نهفته در ارتباط، شناخت این علوم را هرروز پیچیده و پیچیده تر کنند. در این نوشته کوتاه، تعدادی از مفاهیم کلاسیک و نو در ارتباطات به صورت اجمالی معرفی می شوند. مفاهیمی که یک پژوهشگر علوم ارتباطات از دانستن و به کاربستن آن ناگزیر است.

 


 

1- بومرنگ در ارتباطات:

" در دانش ارتباطات، این واژه برای تفسیر تاثیر واژگونه ارتباط مدد می گیرند. اثر بازگشتی، اثر وارونه و یا اثر بومرنگی[1] چنین معنا شده است : " هر وسیله ارتباطی که اخباری نادرست پخش کند، سرانجام خود تحت تاثیر همان فرستاده هایش قرار می گیرد و هویتی دیگر می یابد." این وارونگی، گاه موضوع ارتباط را در بر می گیرد و مخاطب را به سمتی می برد که خلاف نظر قرستنده پیام بوده است. برای نمونه فرستنده پیام شروع به هشدار دادن درباره ی محتوای زیان بار یک کتاب یا یک شبکه ی تلویزیونی می کند و مخاطبان از سر کنجکاوی، به سراغ آن کتاب یا شبکه می روند."[2]


2-نظریه کاشت: 

" برپایه این نظریه که بیشتر بر اثربخشی تلویزیون استوار شده و جورج گربنر[3] ارئه دهنده آن بوده است، تلویزیون بر مخاطبان خود تاثیری غیر مستقیم دراز مدت دارد که حالتی پرورش یابنده را طی می کند."[4]

حدود یک قرن پیش نظریه ای به نام نظریه ی تزریقی یا گلوله جادویی مطرح شده بود که در آن به رسانه به عنوان قدرت مطلق، و به مخاطب به مثابه موجودی منفعل و تماما تاثیر پذیر نگریسته می شد. " نظریه های ارتباطی در روند دگرگونی و تکامل خود، پس از دوره ای که رسانه ها قدرت مطلق پنداشته می شدند، به دوره ای وارد شدند که رسانه ها را دارای قدرتی ناچیز می دانستند و نظریه تاثیرات محدود به میدان آمد."[5]

لازم به ذکر است که نظریه کاشت، آخرین و کامل ترین نظریه در باب تاثیر رسانه تا کنون می باشد.


ادامه دارد...



[1] Boomerang effect

[2] نگاه کاربردی به دانش رسانه و ارتباطات، حمید کارگر، 24

[3] George Gerbener

[4] همان، 27-28

[5] همان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی