ویرا؛ پایگاه مطالعات فرهنگى و رسانه اى

رسانه، مهد تولید فرهنگ

ویرا؛ پایگاه مطالعات فرهنگى و رسانه اى

آشنایی با خبرگزاری تسنیم

چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۱:۵۰ ق.ظ

 

آشنایی با خبرگزاری تسنیم

  

محمدحسین آشنا

پروژه پایان ترم "جامعه شناسى سازمان هاى رسانه اى"

 



تاریخچه

خبرگزاری تسنیم در روز 22 آبان سال 1391 رسما آغاز به کار کرد. مراسم افتتاحیه این خبرگزاری با حضور خبرنگاران، اصحاب رسانه و جمعی از مسئولان فرهنگی برگزار شد. مهمان ویژه این مراسم دکتر علی اکبر ولایتی، دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی بود ،" اطلاع رسانی در زمینه حرکت های بیداری اسلامی در سراسر جهان به عنوان هدف اصلی این خبرگزاری اعلام شد."

 

چارت سازمانی

در راس این سازمان، هیئت مدیره حضور دارند. رئیس هیئت مدیره و در واقع رهبر این خبرگزاری، مدیر عامل می باشد. شخصی نیز به عنوان قائم مقام و جانشین مدیرعامل انتخاب می شود.

هم اکنون مدیرعامل خبرگزاری تسنیم، مجیدقلی زاده است.

تمامی بخش های دیگر سازمان، تحت نظارت و هدایت مدیرعامل فعالیت می کنند. این بخش ها شامل 5 معاونت می شوند :

1- معاونت خبر ( مهمترین معاونت)

2- معاونت پژوهش

3- معاونت مالی و اجرایی

4- معاونت آموزش و نیروی انسانی

5- معاونت فنی

 

معاونت خبر، در واقع" تحریریه" خبرگزاری، مسئول تولید خبر و مغز متفکر مجموعه به حساب می آید.

پس از معاونت ها، ادارات کل وجود دارند که هر کدام یک مدیر کل برای خود دارند.

برای مثال در معاونت خبر، این ادارات کل دایر هستند:

" سیاسی- اجتماعی- فرهنگی- بین الملل- ورزشی- استانها- خبرخارجی( عربی و انگلیسی)

 

 

 

 

هر اداره کل شامل چند دبیر است. مثلا

در قسمت فرهنگی:

" دبیر سینما- ادبیات- دفاع مقدس و..."

یا در قسمت سیاسی:

" بین الملل- سیاست خارجه و...

 

ذیل هردبیر، ممکن است یک یا چند تایید کننده نیز وجود داشته باشد.

 

ادارات کل در واقع همان سرویس های خبری هستند، منتها با عِده و عُده بیش تر. زیرا خبرگزاری چندین برابر یک روزنامه در روز تولید محتوا می کند.

 

تعداد کل کارمندان سازمان خبرگزاری تسنیم در تهران: حدود 150 نفر

اکثریت کارمندان مجموعه، ذیل معاونت خبر فعالیت می کنند. ( حدود 90 نفر)

میانگین تعداد خبر در روز: 700 خبر

 

 

 

 

شعب

31 استان در سراسر کشور

تا پایان خرداد: تمامی استانها

خارج از کشور: سوریه- لبنان- آمریکا

 

 

رویکرد سیاسی اجتماعی:

 این خبرگزاری رویکرد و نگاه خود را نزدیک تر به اصولگرایان دانسته و خط مشی آنان را دنبال میکند. در عین حال سعی تسنیم بر آن است که صرفا تریبون اصولگرایان نباشد. ادعای خبرگزاری تسنیم این است که نظرات و تحلیل های هر دو جبهه سیاسی پوشش داه شده وهر دو جناح برای ابراز خود فرصتی برابر دارند.  

آن ها معتقدند " اگر رسانه دیالوگ نداشته باشد، مثمر ثمر نیست."

بر اساس آن چه مسئولین خبرگزاری اعلام می کنند، برای گزینش کارکنان نیز وابستگی آن ها به جناحی خاص ( در قالب جمهوری اسلامی) مد نظر نیست.

 

خلاقیت

تسنیم چی ها معتقدند " کار بدون خلاقیت ممکن نیست. مابرای پیشرفت، موظف به ارائه کارهای خلاقانه هستیم."

این خلاقیت می تواند در قالب های گوناگونی تجلی یابد که مهم ترین آن ها خلاقیت در انتخاب سوژه است.

 سایر راه های ممکن برای ارائه ایده ای خلاقانه :

خلاقیت در نحوه تنظیم خبر- منابع خبر- نحوه نگارش و سبک آن- تیتر- لید خبری و...

 

 

 

 

 

 

تمایز

چندرسانه ای

تسنیم مدعی کار مولتی مدیا نیز هست. همانطور که در مراسم افتتاحیه این خبرگزاری اعلام شده بود، کار چند رسانه ای در اولویت تسنیم می باشد. آن ها امیدوارند در آینده ای نه چندان دور بتوانند برای تمامی خبرهای خود، تصویر اختصاصی داشته باشند.

هم اکنون بخش چندرسانه ای سایت تسنیم، در حال فعالیت می باشد. بخش هایی مثل " خط آزاد و صدای تسنیم" از بخش های منحصر به فرد چندرسانه ای ا ین خبرگزاری هستند. اما همانطور که خود مسئولین نیز واقفند، هنوز اتفاق نو و قابل تعریفی در بخش چند رسانه ای سایت رخ نداده است.

 

بیداری اسلامی

خبرگزاری تسنیم طبق رسالت خود،  در بخشی به نام بیداری اسلامی اخبار لحظه به لحظه از جنبش های اسلامی در سراسر جهان را پوشش می دهد. در واقع یکی از فلسفه های اصلی ایجاد خبرگزاری تسنیم( که نامش برگرفته از قرآن می باشد)، استفاده از تکنولوژی ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت اشاعه فرهنگ بیداری اسلامی و حمایت از جنبش های مظلوم مسلمان بود که تحت فشارهای سایر رسانه ها توانایی ابراز خود را نداشتند.

 

رصد سایرین

خبرگزاری تسنیم به دلیل نوپا بودن هم اکنون توانایی رصد کامل شبکه های خارجی و ثبت و ضبط آن ها را ندارد. البته شبکه هایی مثل "المیادین و بی بی سی انگلیسی " به طور مستمر رصد می شوند.

اما اخبار خبرگزاری های خارجی، توسط بخش بین الملل لحظه به لحظه دنبال و در صورت لزوم، با ذکر منبع منتشر می شود.

 

 


دوره های آموزشی

 

دونوع کلاس و دوره آموزشی در خبرگزاری تسنیم برگزار می گردد:

 الف- کلاسهایی مثل : دستورزبان- تیتر نویسی- نگارش خبر( درآینده) که هم برای تسنیمی ها و هم برای افراد خارج از خبرگزاری برگزار می شود.

 ب- کلاسهای محتوایی: اتاق فکر با موضوعات متنوع برای معاونت های خبری، مانند: سینمای ایران- حزب الله- سوریه و...

در واقع از اساتید و افراد صاحب فکر خارج از سازمان دعوت به عمل می آید تا در موضوعات مختلف برای کارمندان تسنیم دوره های محتوایی برگزار کنند.

مسئولیت برگزاری دوره های آموزشی با معاونت آموزشی خبرگزاری است.

 

مقایسه تسنیم با سایر خبرگزاریها

 

Alexa

Google page ranking

خبرگزاری

54

5

تسنیم

110

7

ایرنا

45

6

ایسنا

11

6

فارس

15

5

تابناک

 

 

-          رتبه های منتشر شده در Alexa، رتبه سایت مذکور در میان سایر سایت های ایرانی است.

-          رتبه های Google page ranking در بازه ا تا 10 است.

نکته جالب این که رتبه جهانی تسنیم نسبت به 3 ماه گذشته، 318 رقم افزایش یافته است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۳۱
محمدحسین آشنا

معرفی خبرگزاری تسنیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی