ویرا؛ پایگاه مطالعات فرهنگى و رسانه اى

رسانه، مهد تولید فرهنگ

ویرا؛ پایگاه مطالعات فرهنگى و رسانه اى

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

کارگاه نشانه شناسی 1

محمدحسین آشنا

فرض کنید تصویری در برابر شما قرار دارد. وقتی به آن نگاه می کنید احساسی در شما برانگیخته می شود؛ احساسی که ممکن است با احساس شخص دیگری که همزمان به آن نگاه می کند یکسان یا کاملا متفاوت باشد. اما تا به حال از خود پرسیده اید چرا؟ دلیل برانگیخته شدن احساس شادی،تعجب، دلهره، تعادل،لغزش،تنفر یا ... چیست؟ نشانه شناسی به سوال شما پاسخ می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۳ ، ۱۹:۰۴
محمدحسین آشنا


بررسی رموز فنی سینمایی فیلم سنتوری با تاکید بر جنبه موسیقایی آن

من نقد نمی دانم اما...(6)

محمدحسین آشنا

 

"سینما به مثابه تصویر متحرک، برای دست یافتن به عمق فرهنگی بیش تر،  به ناچار کلام را پذیرفته است و از یک سو با ادبیات و از سویی دیگر با تئاتر قرابت یافته است...در سینما" بیان تصویری " اصالت دارد و کلام، با وجود غنا و عمق فرهنگی بیش تر، باید تنها به وظیفه ای تکمیلی قناعت کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۳ ، ۱۷:۰۹
محمدحسین آشنا


(توصیف و تحلیل رموز تصویری بخش هایی از فیلم "چه خوبه که برگشتی")

 من نقد نمی دانم اما...(5)

محمدحسین آشنا

 

مقدمه

قواعد بصری از مهم ترین دستورات و تکنیک های رایج در فیلم بوده و رعایت استانداردهای حداقلی آن در یک فیلم می تواند تا حد زیادی به آن اثر هنری اعتبار بخشد. برقراری یک نظم علی و دقیق در ترکیب بندی های تصویری و ایجاد یک ساختار کلی متوازن در فیلم، حاصل تلاش و دقت فراوان کارگردان و فیلمنامه نویس در وهله اول، و سایر عوامل از جمله فیلمبردار، نورپرداز، تدوینگر و... در مراحل بعدی است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۳ ، ۱۲:۵۴
محمدحسین آشنا


محمدحسین آشنا

"تمدید مذاکرات، ادامه تحریم ها، توافق ژنو، تمدید امید و...". این ها همگی تیترهایی هستند که به یک خبر مشترک اشاره دارند؛ خبری که دوشنبه شب به صورت رسمی اعلام و تبدیل به خروجی اول بسیاری از رسانه های ایران و جهان شد: "وزرای خارجه ایران و 1+5 توافقنامه ژنو را تا 10 تیر تمدید کردند."

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آذر ۹۳ ، ۲۳:۳۰
محمدحسین آشنا