ویرا؛ پایگاه مطالعات فرهنگى و رسانه اى

رسانه، مهد تولید فرهنگ

ویرا؛ پایگاه مطالعات فرهنگى و رسانه اى

معرفی چند کتاب در حوزه ارتباطات

چهارشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۴۹ ب.ظ


 

1- جامعه شناسی رادیو و رسانه                                                                       

خجسته، حسن پدیدآورنده:

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. اداره کل پژوهش‌های رادیو. دفتر پژوهشهای رادیو

ناشر: طرح آینده

تاریخ نشر: 1386

چکیده:

کتاب جامعه شناسی رادیو و رسانه در واقع مجموعه ایی از مقالات نگارنده پیرامون مباحث مربوط به حوزه رادیو را در بر می گیرد که مطالعه آنها از اهمیت زیادی بر خوردار است. زیرا رسانه های نو ظهور ظرفیت های زیادی به لحاظ نظری ایجاد می کنند و در زمینه های مختلف حواشی و مباحث عمده ای را مطرح کرده اند که بدون توجه به آنها و بدون مطالعه در این زمینه نمی توان انتظار اثر گذاری بر مخاطب را داشت.

این کتاب که در راستای تقویت مبانی تئوریک همکاران رادیو تدوین شده است شامل هفت فصل است: در فصل سه فصل ابتدایی موضوعات مختلف پیرامون رادیو ذکر شده است که هر یک در جایگاه خود از مهم ترین مباحث رادیو به شمار می آید مانند؛ هویت رادیو، اصول و قواعد نوشته های رادیویی و موسیقی در رادیو و فلسفه شنیدن. در فصل چهارم به معنا و محتوای رسانه های بومی و محلی پرداخته شده و سعی در ارائه درک صحیحی از چیستی محتوای آنها دارد. در فصل پنجم و ششم تئوری انتقادی و رویکرد کارکردی در بررسی وسایل ارتباط جمعی مرد بحث قرار گرفته است. فصل هفتم به طرح گفتمان ایدئولوژیکی غالب در رسانه جمعی در حوزه زنان، پرداخته شده است 

 

2- مدیریت رسانه                                                                                                    


پدیدآورنده: ژان لوبلان ویکس، جورج سیلوی، سی. آن هالبفیلد، استفن لیسی و آردیس برودریک سان

ترجمه: دکتر طاهر روشندل

ناشر: دفتر پژوهش های فرهنگی

سال انتشار: 1387

 

چکیده:

کتاب حاضر در 10 فصل تنظیم شده است. در هر فصل ابتدا مفاهیم بنیادین مرتبط با هر فصل به شکل نظری مطرح می شود و سپس مهمترین مزیت کتاب در قالب ارائه مطالعات موردی از سازمانهای رسانه ای به عنوان تکمله ای بر مباحث نظری ارائه می شود. اصل کتاب بر چارچوبی بنیاد نهاده شده است که بیشترین وزن و اهمیت را به مباحث مدیریتی می دهد و سعی دارد این مفاهیم را در سازمان های رسانه ای عملی کند که در این راستا به خوبی از پس خواسته خود بر می آید.



 

برنامه ریزی در رادیوهای خصوصی                                                       3-

جوانا لینچ، گرگ گیلیسپی پدیدآورنده:

ترجمه: معصومه عصام

نشر: طرح آینده

تاریخ انتشار: 1386

·         چکیده :
این کتاب با هدف انتقال تجربیات کارشناسان حوزه ی رادیو به خوانندگان نگاشته شده و به همراه تکالیف عملی در پایان هر فصل این موضوعات را دربرمی گیرد: برنامه ریزی، شکل گرفتن و تکامل برنامه ریزی، مدیریت برنامه ریزی در رادیو، ترکیب بندی برنامه، ستاره کردن استعدادهای هنری رادیو، ایجاد تصویر از رادیو، برنامه ریزی و رقابت، برنامه ریزی برای رسیدن به مخاطبان مورد نظر، علت استفاده ی از تحقیقات مختلف در رادیو، و آینده ی رادیو. در بخش اخیر به نقل از "کرتیس جانسون" ـ مدیر برنامه ریزی رادیو
KRXO در ساکرامنتو ـ در خصوص آینده ی رادیو تصریح کرده است: "در آینده ما حق انتخاب های مختلف خواهیم داشت و رقابت ما در این بزگراه های اطلاعاتی به مراتب بیش تر و متفاوت تر از وضع کنونی خواهد بود. ما تازه در شروع کار هستیم، اما این بزرگ راه های اطلاعاتی و اینترنتی در آینده به نحوی قابل دسترسی خواهند بود که می توانیم انواع سرگرمی ها و نمایش های تلویزیونی و فیلم ها را از طریق یک صفحه کلید رایانه و حتی با دستور شفاهی در اختیار داشته باشیم و بتوانیم همه ی کارهای خود را از قبیل کارهای بانکی، سفارش فیلم، موسیقی و یا پرداخت برای نوع برنامه هایی که می خواهیم از تلویزیون ببینیم از طریق رایانه انجام بدهیم و حتی می توانیم از طریق آن، مشترک برنامه های رادیو در قالب های متنوع مثلا موسیقی کلاسیک، راک سنگین و غیره بشویم. تمام این مسائل، باعث رقابت و جنگ با رادیوهای محلی می شوند و حتی ممکن است بعضی از برنامه ریزان فعلی رادیو، برنامه ریز الگوهای رادیویی ماهواره ای بشوند". 

 

 

4- تلویزیون در جهان                                                                        

پدیدآورنده: ریچارد پاترسول - آنتونی اسمیت

ترجمه:  مسعود اوحدی

ناشر: سروش

سال انتشار : 1389

چکیده:

آنتونی اسمیت که در مطالعات فرهنگی رسانه های همگانی و ژئوپولتیک اطلاعات تخصص دارد با همکاری ریچارد پاترسون در این کتاب تلویزیون را در جهان امروز به زیر ذره بین خود برده است.

این کتاب مجموعة مقالاتی است از متخصصان و صاحب نظران رسانه که به ویراستاری اسمیت و پاترسون در دانشگاه آکسفورد چاپ شده است. از دل این مقالات می توان تاریخ جهانی تلویزیون را تصویر کرد: تلویزیون در آمریکا، کانادا، ژاپن، جهان عرب، جهان سوم، جنوب آسیا، استرالیا، اسکاندیناوی، هلند، بلژیک، آفریقا، چین و آمریکای لاتین.

چشم انداز آیندة تلویزیون را نیز با تحلیلی عالمانه در این کتاب می توان یافت؛ آینده ای که از هم اکنون آغاز شده است.

 

 

5- روزنامه نگاری جهانی                                                              

پدیدآورنده: جان هربرت

ترجمه:  یونس شکرخواه و علی ایثاری کسمایی

ناشر: موسسه انتشاراتی روزنامه ایران

سال انتشار: 1384

چکیده:

کتاب روزنامه نگاری جهانی برای کسانی که موضوعات حقوقی رسانه ها را دنبال می کنند، جالب خواهد بود. چرا که در این کتاب به تفصیل آزادی رسانه و عوامل محدودیت زای آن در کشورهای مختلف بررسی شده است. آقای هربرت در این کتاب سعی کرده که ویژگی های روزنامه نگاری جهانی را شرح دهد و نقش هژمونی سیاسی را در عرصه مطبوعات و رسانه ها یادآور شود

این کتاب به بررسی مسائل زیر می پردازد:

ـ تاثیر انقلاب دیجیتالی بر روزنامه نگاری در جهان

ـ بازار جهانی، فناوری، دست اندرکاران رسانه ها و مسائل مربوط به آنها

ـ خبرگزاری ها، منابع، شبکه ها، مسائل اخلاقی، مالکیت و کنترل رسانه های جهانی

ـ روزنامه نگاران چگونه از وب برای جمع آوری و انتشار اطلاعات استفاده می کنند

 

 

 

 

6- تلویزیون و گستره عمومی: جامعه مدنی و رسانه های گروهی           

نویسنده: پیتر دالگرن

ترجمه: مهدی شفقتی

ناشر: سروش

سال انتشار :1380

چکیده: "نگارنده در این کتاب، مقوله "گستره عمومی "را از دیدگاه تجربی و عمدتا نظری بررسی و تبیین می‌کند افزون بر آن، بخشی از روابط و در عین حال مرزبندی‌های گستره عمومی را شرح می‌دهد .گستره عمومی از دیدگاه وی "فضایی اجتماعی است که تحت تاثیر تاریخ می‌باشد و اطلاعات، اندیشه‌ها و مناظرات فکری در آن تعامل دارد ."این کتاب در واقع نوعی مناظره بین سنت نقد با طیف‌های سازنده‌تر نظرات پست مدرن است .به‌زعم مولف، باید آستانه تحمل و پذیرش خود را در برابر ابهام در مفاهیم عقلانی مربوط به زندگی بشر بالا ببریم .بخشی از کتاب به بررسی و تحلیل نظرات و دیدگاه‌های یورگن هابرماس اختصاص دارد .مخاطبان کتاب را با مباحثی از این قبیل مطالعه می‌کنند : "بازنمایی نظام مردم سالاری"، "منشوری به نام تلویزیون"، "ژورنالیسم عامه پسند تلویزیون"، "بی ثبات‌های امروز"، "ارتباطات و ذهنیت"، "جامعه مدنی و شهروندان"، "شهروندان و هویت"، "شهروندان و سیاست "و "تخیل و آزادی."

 

 

 

 

7- الفبای کار در رسانه ها                                                                              

نویسنده: جف پریدمور

ترجمه : بیتا غفاری

ناشر: روزنامه ایران

سال انتشار: 1383

چکیده: این کتاب حاوی اطلاعاتی است درباره‌ی حرفه‌ی خبرنگاری و روزنامه‌نگاری که برای مبتدیان یا افرادی که علاقه‌مند به همکاری آزاد با رسانه‌ها هستند تدوین یافته و مباحثی از این دست را دربر می‌گیرد: 'خبرنگاری چیست', 'نگارش', 'نگارش و تدوین خبر', 'روزنامه‌نگار آزاد', 'عکاسی خبری', 'گزارشگر رادیو', 'گزارشگر دادگاه', 'نشریات تخصصی', 'عضویت در اتحادیه صنفی' و 'خبرنگاری نظامی'.

 

8- دموکراسی و خبر                                                                             

نویسنده: هربرت گنز

ترجمه: دکتر علیرضا دهقان

ناشر: سمت

سال انتشار: 1385

چکیده: کتاب دموکراسی و خبر بطور کلی کتابی است که به تحلیل و نقد سیستمها و رویکردهای خبر رسانی در جامعه امریکا می پردازد.  معیار نویسنده برای نقد طبق گفته خود میزان دموکراتیک بودن یا «چند دیدگاهی» بودن خبر هاست, به این معنی که هر چه در خبر رسانی ارزشها و دیدگاههای اقشار و طبقات بیشتری از شهروندان لحاظ شود, ما با سیستم خبری مسؤولانه تری در قبال شهروندان روبروییم.

 نویسنده کتاب عینی بودن و بی طرفی خبرنگاران و مفسران را رد می کند و عینی بودن را فقط روشی آگاهانه می داند که توسط خبر نگاران اعمال می شود تا گزارش از ارزشهای شخصی مجزا شود اما امکان وجود ارزشهای غیر آگاهانه یا نا پیدا همیشه در محصول نهایی یا نتیجه وجود دارد.



منابع:

Adinehbook.com    /   saniehpress.ir/

Hogr.blogfa.com   /   anthropology.ir/

/ Psyop.ir   /   fardabook.com

Aftabir.com   /   Qazvin.irib.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۴
محمدحسین آشنا

معرفی کتاب ارتباطات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی